Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LiFePo4 accumonitor

LiFePo4 accumonitor 06 dec 2017 09:49 #897364

een electrisch skateboard forum?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 06 dec 2017 10:17 #897375

Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 06 dec 2017 10:24 #897378

Bovenste is het zelfde ding als mijn tweede link, maar dan met een sticker er over.

De tweede heeft een RF module op de batterij. Lijkt me ook dat die wat stroom vraagt. Ik kon niet terug vinden of je het scherm uit kan zetten. En dat is het probleem een beetje. Het is slecht gedocumenteerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 06 dec 2017 10:38 #897381

@Boarderbas: Die onderste heb ik nog ergens liggen, als je wilt kun je ff testen??
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 06 dec 2017 10:47 #897386

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
De onderste van het plaatje heb ik geïnstalleerd. Geeft het laden en verbruik aan, maar apparaat lijkt moeite te hebben het restpercentage uit te rekenen.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 06 dec 2017 11:01 #897395

Gregor schreef :
De onderste van het plaatje heb ik geïnstalleerd. Geeft het laden en verbruik aan, maar apparaat lijkt moeite te hebben het restpercentage uit te rekenen.

Nou daar kun je geen buil aan vallen!
Ik wil hem wel uitproberen?
De Victron spullen die ik hier heb geven ook geen goede restcapaciteit van de lifepo4 cellen.
Ik hoop op "open" source code voor de Arduino als dan iemand voor een bepaalde cell de goede curves heeft dan zou het moeten kunnen.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 06 dec 2017 11:12 #897397

Als ik percentages wilde hebben op basis van spanning, danw as ik voor 4 euro klaar + nog wat extra mooie functies zoals onbalans.

Ik heb liever een "coulometer" die gewoon bijhoudt hoeveel restacapaciteit ik heb; die dus terugloopt naar 0 Wh en vol zo'n 3000 Wh aangeeft. Op basis van de shuntmeting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 06 dec 2017 11:30 #897406

Waarom kan een standaard batterymonitor dat niet, met Peukert=1.0 instelling? Doen die (ongewild in deze toepassing) toch nog iets met de klemspanning?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 06 dec 2017 11:32 #897407

En die heb ik dus -wellicht iets te snel- verkocht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 06 dec 2017 11:37 #897409

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1158
Sic dmv voltage is bij lifepo niet handig. Veel te vlakke curve. Bij mijn accu set gaat soc op basis van gebruikte ampere. Dit is enkel betrouwbaar als je weet waneer die voor voor het laatst vol was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 06 dec 2017 11:46 #897413

Wat volgens mij het probleem is; de lifepo4 curves zijn in het begin en eind erg steil en in het midden erg vlak, daarnaast wordt het voltage beïnvloed door temperatuur en belasting, in rust stabiliseert het voltage, bij belasting daalt in eerste instantie het voltage afhankelijk van hoe groot de belasting is erg snel (ik noem dat het condensator effect) en daarna bij de zelfde belasting stabiliseert het voltage ook weer. Dus bij het ingaan van de belasting zit ook een curve en die is ook weer afhankelijk van de hoeveelheid belasting.
De Victron spullen tellen ook op en trekken belasting af, maar ook dan klopt het uiteindelijk niet (bij mijn 100ah lifepo4 cellen)
Het blijft allemaal een grove indicatie, ik heb besloten alleen nog maar naar het voltage te kijken.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 06 dec 2017 12:00 #897418

Zoals Peper al in de andere draadjes aangeeft hersteld de lifepo4 accu zich als je hem niet te zwaar belast.
Nu wordt de benodigde lifepo4 accu door zijn eigenschappen en grote niet snel zwaar belast op een zeilboot.
Door de lifepo4 accu niet volledig te ontladen en niet volledig te laden gaat hij veel langer mee.
In Peper zijn voorbeeld laad hij hem tot 90% en ontlaad hij hem tot 30%.
Ik stelde voor 10% tot 70%
Waar het eigenlijk om gaat is, we hoeven niet zo precies de status te weten, als we zorgen dat de accu groot genoeg is, als we ruim op tijd gaan laden en op tijd stoppen met laden, dit is allemaal in het voordeel van de lifepo4 accu.
In het geval van noot kunnen we dan zelf wel bepalen op basis van voltage of we de accu nog willen belasten in eventuele kritische omstandigheden.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 06 dec 2017 12:01 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 06 dec 2017 12:00 #897419

Zeilprutser schreef :
De Victron spullen tellen ook op en trekken belasting af, maar ook dan klopt het uiteindelijk niet (bij mijn 100ah lifepo4 cellen)

Hoe heb je de Charge Efficiency, Peukert etc ingesteld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 06 dec 2017 12:15 #897422

Nachtvlinder schreef :
Hoe heb je de Charge Efficiency, Peukert etc ingesteld?
Ik heb in 2015 een 100ah lifepo4 accu pack van innopower aangeschaft, met een Victron BMV-700 een Color Control en de MPPT 100/30 Op advies van Stroomwinkel en M2Power heb ik allerlei instellingen uitgeprobeerd en ben ik zelf ook gaan experimenteren om een goede state off charge instelling te krijgen, dit is toen niet gelukt. Daarom kijk ik nu alleen nog maar naar het voltage met een curve die overeenkomt met ons gebruik (verbruik is tussen 5 en max 25watt) bij het laden zonnepanneel klopt de state off charge niet omdat ik dan geen rekening houd met die curve, ik weet nu niet wat de instellingen zijn (die ik dus niet gebruik), ik kan nu niet naar de locatie om hem uit te lezen.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 06 dec 2017 12:20 #897424

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
Over die onderste van de twee aliexpress suggesties hierboven:
Power and memory function, the display can be set off after the header memory before the power saving and Ah, watts and time, to facilitate observation and measurement, but the measurement before the power module need to click the OK button to save parameter;

Mooi voorbeeldje van Chinglish... staat daar nou dat het display uit kan, terwijl de meting doorloopt?


Voltage measuring range  0.01~120V
Voltage Accuracy  0.01V
Voltage error  ±%+5 figures
Current measurement range  0.1A-200A
Current Accuracy  0.1A
Current error  ±2%+5 figures

Lekker incompleet... de resolutie van de weergave is in elk geval is 10mV en 0.1A.
onzekerheid is ? % + 5 least significant digits voor de spanning. Stel dat ? = 1 %. Dan bij nominaal 12.8V -> 0.128V + 5 digists = 0.178V (komt overeen met +/- 1.4% fout)
Voor de stroom kom je uit op (zeg eens I=5A) 2% -> 0.1 A + 5 digits = 0.6A (komt overeenn met +/- 12% fout)
Je vermogensmeting heeft dan al een onzekerheid van +/- 13.4%

Maar inderdaad, voor de prijs van dat ding kan het een experimentje waard zijn!
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Laatst bewerkt: 06 dec 2017 12:22 door Twist. Reden: foutje in de berekening hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 06 dec 2017 12:51 #897430

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13651
Hier ook zo'n Victron BMV ding bij mijn LiFePo4. SOC % klopt geen hout van. Zelfs bij een ingesteld rendement van 100% en een Peukert van 1. Victron spullen zijn meer van de lood technologie. Hun MPPT regelaars snappen ook niet veel van een LiFePo4 accubank.
Het vreemde is dat het metertje van mijn BMS het wel goed doet. Heb overigens nooit gecontroleerd of de BMV wel het juiste aantal Ah aangeeft.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 06 dec 2017 12:51 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 06 dec 2017 13:20 #897442

3Noreen schreef :
Hun MPPT regelaars snappen ook niet veel van een LiFePo4 accubank.
Maar die kun je wel eenvoudig (met het USB ve-direct kabeltje) naar wens instellen dus daar ben ik wel happy mee.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 06 dec 2017 14:35 #897457

Twist schreef :
Over die onderste van de twee aliexpress suggesties hierboven:
Power and memory function, the display can be set off after the header memory before the power saving and Ah, watts and time, to facilitate observation and measurement, but the measurement before the power module need to click the OK button to save parameter;

Mooi voorbeeldje van Chinglish... staat daar nou dat het display uit kan, terwijl de meting doorloopt?


Voltage measuring range  0.01~120V
Voltage Accuracy  0.01V
Voltage error  ±%+5 figures
Current measurement range  0.1A-200A
Current Accuracy  0.1A
Current error  ±2%+5 figures

Lekker incompleet... de resolutie van de weergave is in elk geval is 10mV en 0.1A.
onzekerheid is ? % + 5 least significant digits voor de spanning. Stel dat ? = 1 %. Dan bij nominaal 12.8V -> 0.128V + 5 digists = 0.178V (komt overeen met +/- 1.4% fout)
Voor de stroom kom je uit op (zeg eens I=5A) 2% -> 0.1 A + 5 digits = 0.6A (komt overeenn met +/- 12% fout)
Je vermogensmeting heeft dan al een onzekerheid van +/- 13.4%

Maar inderdaad, voor de prijs van dat ding kan het een experimentje waard zijn!


Daar staat dattie zijn parameters bewaard als ie uit gaat.

Bij 4 links naar Aliexpres is het niet erg duidelijk welke je bedoelt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 06 dec 2017 16:54 #897475

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3576
Zeilprutser schreef :
Zoals Peper al in de andere draadjes aangeeft hersteld de lifepo4 accu zich als je hem niet te zwaar belast.
Nu wordt de benodigde lifepo4 accu door zijn eigenschappen en grote niet snel zwaar belast op een zeilboot.
Door de lifepo4 accu niet volledig te ontladen en niet volledig te laden gaat hij veel langer mee.
In Peper zijn voorbeeld laad hij hem tot 90% en ontlaad hij hem tot 30%.

Komend weekeinde post ik nieuwe metingen. Inmiddels is ook duidelijk dat je een LFP cel niet helemaal leeg kunt krijgen. Daar zit mogelijk de fout waarmee lood-zwavelzuur capaciteitsmeters in de fout gaan.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 06 dec 2017 17:07 #897478

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
boarderbas schreef :
Als ik percentages wilde hebben op basis van spanning, danw as ik voor 4 euro klaar + nog wat extra mooie functies zoals onbalans.

Ik heb liever een "coulometer" die gewoon bijhoudt hoeveel restacapaciteit ik heb; die dus terugloopt naar 0 Wh en vol zo'n 3000 Wh aangeeft. Op basis van de shuntmeting.
waar dit om gaat, is dat deze monitor dus niet laat zien wat er nog aan capaciteit in je accu’s zit.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 06 dec 2017 20:26 #897526

...het primaire doel van een accumonitor kijkt me zo.

Dat hij uit de pas gaat lopen snap ik. Wij willen allemaal 100 ampere shunt want " je weet maar nooit" dus de meeste monitoren worden daarmee geleverd. Ten koste van de resolutie.

Kleine verbruikers vallen dus weg in de ruis net als drupellading van paneeltjes.

Dat de boel verloopt vind ik niet zo erg. Ik snap waar ik mee bezig ben en kan ook adhv het celvoltage een schatting doen.

Gewoon weer ff nullen als ze vol zijn is helemaal acceptabel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 07 dec 2017 10:10 #897617

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
boarderbas schreef :
Bij 4 links naar Aliexpres is het niet erg duidelijk welke je bedoelt...

ik bedoelde deze

boarderbas schreef :
...het primaire doel van een accumonitor kijkt me zo.
<knip>
Gewoon weer ff nullen als ze vol zijn is helemaal acceptabel.

Precies - dat nullen (of eigenlijk 80%'en oid) als ze vol zijn lijkt me de meest zinvolle manier. Maar dat zeg ik hier, zonder eigen ervaring met een accumonitor. Wellicht kan de laadregelaar van de lifepo4's zo aangepast worden dat deze een 'ik-ben-klaar' signaal geeft aan de accumonitor.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 07 dec 2017 10:53 #897633

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Ik hoop toch dat we met elkaar eens zijn dat het telkens “nullen” niet direct een feature is wat in het ontwerp thuishoort.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 07 dec 2017 11:17 #897640

Lees even mijn relaas van 3 posts terug en de uitgebreide ervaringen. Gisteren even gebeld met FrouFrou en zelfs zijn exorbitant dure systeem verloopt. Ook systemen van de boutiek accumerken die met heuse TCP/IP bussen aan elkaar hangen, met prijzen waarvan je botten verbrozen, verlopen.

Nullen is niet een wens, maar een realiteit. En voor mij geen bezwaar. Ik wil gewoon een stroommetertje, dat terugloopt én dat geen permanente backlight heeft. As simple as that.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 07 dec 2017 12:04 #897651

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1158
Zelf wel goede ervaringen met het blauwe spul, maar ook met andere merken. In mijn optiek zijn het de instellingen die moeten kloppen. Ik zou SOC voor lithium laten berekenen adv het gebruikte aantal ampères. Omdat je dan niet afhankelijk bent van de belasting die het voltage naar beneden trekt. Wat zeker bij elektrisch varen het geval is. De alarmen op voltages omdat die je accu moeten beschermen. Gaat je alarm vaak eerder dan dat je accu aangeeft leeg te zijn. Dan zijn of de instellingen niet juist of het 100% vol punt is niet recent gejusteerd.

Voor de SOC moet een 100% vol punt gekozen worden. Op dit punt moet de exacte capaciteit bekend zijn of je neemt hier al 5% marge door 100 Ah te kiezen voor een 105Ah capaciteit. Dit justeren van hoe vol de accu zit gaat bij mij op basis van voltage van het cellen pakket. Het bms regelt het balanceren. Als dit voltage bereikt is gaat de lader uit en zijn de accus 100% vol en heb ik 180 Ah aan beschikbaar vermogen. Enkel het verbruik na de shunt word geregistreerd dus ook de 16 watt die het systeem (shunt, secundaire BMS , contactor, Linux computertje en lader omvormer) in rust verbruik heeft. Het primaire BMS zit voor de shunt dus dat verbruik word niet geregistreerd. Ik zet als ik niet vaar het systeem uit en heb dan dus enkel verbruik van het primaire BMS. Hier in zit het verloop van beschikbare ampères, door het spul aan de lader te leggen en "vol" te laden weer word gejusteerd op basis van voltage. De ruimte waar de accus staan warmen door de emotor en de zon snel op. Zeker onder een donker dekzeil. Er word eigenlijk altijd actief koele lucht rond gepompt om alles rond de 20 graden te houden. De invloed van de temperatuur word hierdoor voor een groot deel gecompenseerd. Het werkt goed als de instellingen van 100% vol en de aanwezige Ah goed ingevuld zijn. En dit met enige regelmaat word gejusteerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.282 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl